Categories
Motor

Elbilsduell mellan Skoda och BMW

Skoda Enyaq har slagit sina tidigare motståndare i våra tester tack vare sina många goda egenskaper. För att se om en av de senaste nyheterna på marknaden, BMW iX, kan mäta sig med Enyaq får de mötas i en provkörningsduell.

Det är första gången vi kör den mer påkostade Sportline-versionen av Skoda Enyaq och för att jämna ut skillnaderna ställer den i duellen upp med fyrhjulsdrift, precis som BMW:n. Ute på slingriga lands­vägar känns den mjuka fjädringen i Enyaq igen från den bakhjulsdrivna versionen vi kört tidigare, även så den precisa styrningen.

Bilen uppskattas som tidigare för att gå tyst, trots att den rullar på vinterdäck. BMW iX går ännu tystare på sina sommardäck men har inte samma mjuka fjädring som Enyaq. När vi tidigare provkörde modellen i München lovordades dess fjädring, men då körde vi xDrive50 med luftfjädring. Bilen vi har nu i Sverige är xDrive40 med lite mindre batteri och skruvfjädring. Färden är något skumpigare men är jämförbar med Enyaq.

I iX sitter man högre upp på sätet än i Enyaq. I många fall, särskilt i den här storleken på bil, når jag knappt pedalerna när jag höjer sätet till max eftersom jag inte mäter mer än 155 centimeter. Här gör jag det. Sätet är ­ganska mjukt och klätt i ett tyg som efterliknar mocka. Färgen, gråaktigt blågrön, påminner om heltäckningsmattan på en gammal Finlandsfärja, men komforten är utomordentligt bra.

I Enyaq Sportline sitter man i stora läderklädda sportstolar framtill, så stora och breda att en liten person som jag inte ser över ryggstödet när döda vinkeln ska ­kontrolleras vid omkörning. Förutom den detaljen är ­komforten lika bra som vanligt i Enyaq. Vad som är skönast är en smaksak eftersom det är helt olika typer av stolar.

Låt oss raskt, på tal om säteskomfort, övergå till baksätena. I Enyaq sitter man bekvämt på lädersätena och det finns mycket utrymme för ben och huvud. I iX känns det som att sitta i en lyxig VIP-avdelning på den där Finlandsfärjan. Mittplatsens ryggstöd går att fälla ner i två varianter, antingen med mugghållare eller hela delen som armstöd. Ryggstödet är således tredelat vilket ger pluspoäng till BMW.

Som vanligt i Skoda Enyaq sitter en pytteliten skärm framför ratten, med avskalad information, och en större pekskärm i mitten av instrumentbrädan där man styr det mesta. Systemet fungerar tillfredställande och det går att hitta de funktioner man vill åt. I iX finns bara en lång, böjd skärm över mer än halva instrumentpanelen.

Den är snyggt integrerad i interiörens övriga design. Oftast upplever jag att man bara har satt in en stor skärm i mitten av instrument­panelen utan att försöka få den att passa in i miljön – så pluspoäng till BMW.

Informationssystemet känns däremot krångligare än i Skoda. BMW tycks ha lagt mer energi på utseende än på funktion och med alla olika menyval känns det hela mer som en häftig pryl än som en praktisk bil.

I BMW:s interiör finns lite fler knappar och vred jämfört med Skodan. Det är också dessa som förstärker känslan av ”pryl”, eftersom de ser mer ut som prydliga iskristaller än som knappar och vred.

Båda är suvar men ganska olika storleksmässigt. BMW:n är längre och upplevs utvändigt vara större. I Enyaq har man gett mer utrymme åt föraren och passagerarna inne i bilen, medan det är större bagageutrymme i iX. Kupélängden i iX är 168 centimeter och i Enyaq 179 centimeter. BMW iX har däremot tio centimeter djupare bagageutrymme.

Vi lämnar landsvägarna för en tur på motorväg för att få en mer komplett bild av förbrukningen. BMW:n är lite större och därmed törstigare än Skodan. Enyaqs mätare visar ett genomsnitt på 1,96 kilowattimmar per mil, medan iX har ett genomsnitt på 2,22 kilowattimmar per mil. Räknar vi med våra siffror bör Skodan komma 39 mil och BMW:n 32 mil på en laddning.

När det gäller laddkapacitet ska BMW iX kunna ta emot upp till 150 kilowatt vid snabbladdning, 25 kilowatt mer än Skoda Enyaq. Vid våra tidigare tester har Skoda Enyaq aldrig lyckats laddas med ens 100 kilowatt, och vid denna laddning gjorde inte iX det heller.

Enyaq kunde som mest ta emot 82 kilowatt och det tog 35 minuter att ladda från 30 till 80 procent av batteriets kapacitet. Motsvarande siffror för iX var 83 kilowatt och 36 minuter upp till 80 procent (från 32 procent).

Enyaq har dock ett större batteri, så vad som inte syns i dessa siffror är att den laddade tio procent mer. Bilarna laddades vid olika tillfällen, men på samma laddplats och under liknande väderförhållanden.

Om de kan komma upp över 100 kilowatt tål att testas igen, men eftersom de hade liknande kapacitet vid olika tillfällen talar det för att de extra kilowatt som BMW iX ska kunna ta emot inte spelar så stor roll. Det kan vara störande att inte alltid kunna nå ens 100 kilowatt vid snabbladdning.

Sammanfattningsvis är BMW iX xDrive40 förbluffande lik Skoda Enyaq iV 80x Sportline i prestanda och körkänsla, och inte direkt överdrivet mer lyxig. Varför kostar den då nästan 250 000 kronor mer? Är det för att den exteriört är 30 centimeter längre och för att den har tredelat ryggstöd i baksätet? Vill man betala för märket och den upplevda känslan kan man mycket väl välja BMW. Men för den förnuftige, som vill ha mycket för pengarna, är Enyaq fortfarande det bästa valet i klassen.

Skoda Enyaq iV 80x Sportline

Miljö

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.

Förbrukning: 1,76 kWh/mil vid blandad körning.

Räckvidd: 48,8 mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 612 900/5 507/6 040 kronor.

Inköpsbonus: 70 000 kronor.

Fordonsskatt: 360 kronor per år under de tre första åren, därefter 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Batteri 8 år/16 000 mil.

Teknik

Motor: Två elmotorer. 265 hk, 425 Nm.

Batterikapacitet: 82 kWh.

Max laddeffekt hemma/snabbladdare: 11/125 kW.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: 1 växel.

Acceleration 0–100 km/tim: 6,9 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

Digitalt

Pekskärm: 13 tum.

App: My Skoda.

Apple CarPlay/Android Auto: Ja/Ja.

OTA (nätuppdatering): Ja.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 465/188/162 centimeter.

Bagagevolym: 585-1 710 liter med bakre ryggstöd uppe/fällda.

Tjänstevikt: 2 344 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 1 200 kg.

Betyg del för del

Köregenskaper 4

Säkerhet 5

Miljö 5

Komfort 5

Ekonomi 4

Totalbetyg = 23 av 25

Plus

Rymlig kupé.

Stabil på vägen.

Mycket bil för pengarna.

Minus

Snabbladdningsprestanda.

Inte så sportig som den säger sig vara.

Endast tvådelat baksäte.

BMW iX xDrive40

Miljö

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.

Förbrukning: 2,08 kWh/mil vid blandad körning.

Räckvidd: 40 mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 865 000/7 077/ej möjligt kronor.

Inköpsbonus: 70 000 kronor.

Fordonsskatt: 360 kronor per år under de tre första åren, därefter 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Batteri 8 år/16 000 mil.

Teknik

Motor: Två elmotorer. 326 hk, 630 Nm.

Batterikapacitet: 76,6 kWh.

Max laddeffekt hemma/snabbladdare: 11/150 kW.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: 1 växel.

Acceleration 0–100 km/tim: 6,1 sekunder.

Toppfart: 200 km/tim.

Digitalt

Pekskärm: 12,3 tum.

App: My BMW.

Apple CarPlay/Android Auto: Ja/Ja.

OTA (nätuppdatering): Ja.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 495/197/170 centimeter.

Bagagevolym: 500-1 750 liter med bakre ryggstöd uppe/fällda.

Tjänstevikt: 2 550 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 2 500 kg.

Betyg del för del

Köregenskaper 4

Säkerhet 4

Miljö 5

Komfort 5

Ekonomi 2

Totalbetyg = 20 av 25

Plus

Rymligt bagage­utrymme.

Hög komfort.

Bra skärmdesign.

Minus

Snabbladdningsprestanda.

Mer rolig än praktisk.

Rörigt informationssystem.

Läs mer: Fler artiklar om elbilar

Läs mer: Fler biltester

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.