Categories
General

Glassföretagets tweet upprör: Men även om man är arg – blir man ändå sugen på glass?

Glassföretaget har tidigare tagit ställning i en lång rad politiska sammanhang: Black lives matter, Israel, Palestina och ensamkommande afghaner i Sverige.

Denna gång gällde det Ukrainakrisen.

Företagets utspel har på sociala medier anklagats både för att föra fram ett ”Kreml-narrativ”, och för att vara opassande långt från ett glassbolags huvudverksamhet.

Varför gör kommersiella företag den här typen av politiska ställningstaganden?

– Vi har haft stort fokus inom marknadsföringen att bolag måste bli mer relevanta: Hållbarhet, jämställdhet, jämlikhet och så. Vi har haft mycket sådant de senaste åren, och då är det självklart att bolag också vill ha med det, säger Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som forskar på konsumentpsykologi och marknadsföringsstrategier.

– Sen beror det på vad syftet är. Det är viktigt att se vad är som är företagskommunikation där man vill profilera sig för att locka anställda eller partnerskap, kontra sådant som företagen gör för att få slutkonsumenterna att köpa, säger han.

Även om man blir uppretad av glassbolagets utspel – fungerar utspelet ändå som marknadsföring? Kan ilskan trängas undan i det undermedvetna – och ersättas med ett plötsligt glass-sug?

Se forskarens svar i videon ovan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.