Categories
Ekonomi

Hård tidspress för att klara elen till nya batterifabriken

I de svenska kommunernas kamp för att få Northvolts och Volvo cars nya batterifabrik, som ger tillväxt och 3000 nya jobb, har elfrågan varit helt central. Den har ansetts gynna orter i Norrland, och tala emot dem i söder där effekttillgången är mer besvärlig.

Men nu blev det Göteborg och Northvolts vd Peter Carlsson sade till DN i fredags att de ”säkrat nätet” genom löften från de ”parter som sköter infrastrukturen”.

Vi talar om en flerstegsraket, där batterifabriken får kraft från lokalnätsägaren Göteborg Energi, som måste ha en anslutning till Vattenfalls regionnät, vilket i sin tur måste kopplas upp mot stamnätet, som Svenska kraftnät styr över.

– För oss handlar det om hårdvara, vi måste bland annat bygga transformatorer och ställverk för att klara el försörjningen. Det blir en utbyggnad i takt med produktionen, men fabriken ska vara driftsatt 2025, säger Alf Engqvist, vd för Göteborg Energi.

Vem tar notan?

– Det gör företaget.

Hur stor blir den?

– Det går inte att säga, men det handlar om flera hundra miljoner för att stärka elnätet.

Göteborg Energi får en viktig roll i batteriprojektet, man kommer också att stå för stadsfiber, fjärrvärme och fjärrkyla – den senare ska ske med hjälp av avloppsvatten.

– En extremt avancerad lösning, här talar vi också om kostnader i hundramiljonersklassen.

Går elförsörjningen av batterifabriken ut över någon annan kund?

– Nej.

Är ni nära gränsen för elkapaciteten i Göteborg?

– Nej, men om vi ska slippa säga nej till nya framtidsprojekt och klara omställningen så måste vi ha beslut i närtid, för att ge kunderna en chans att förbereda sig.

Han syftar bland annat på att rederiet Stena Line vill övergå till eldrivna färjor.

– Stena måste ju veta om de vågar beställa sina färjor eller inte. Vår prognos är att vi behöver fördubbla effekten in till Göteborg fram till 2030 eller 2035, säger Alf Engqvist.

Vattenfall Eldistribution står enligt egen uppgift för cirka hälften av landets regionnät, och är starkt i bland annat Västsverige. Nu får man en förfrågan vars effektbehov motsvarar hela Västerås stads:

– Detta kräver ett väldigt nära samarbete mellan de olika parterna för att fungera. För oss handlar det om att bygga nya regionnätsledningar, och vi måste kunna ansluta oss till stamnätet, säger Cecilia Zetterström, kund- och marknadschef på Vattenfall Eldistribution.

För detta krävs så kallad koncession, alltså tillstånd, vilket förutsätter samråd med olika intressenter.

– Projektet har en ambitiös tidsplan, men om vi kommer igenom tillstånden ganska fort så är det absolut realistiskt. Det verkar finnas en bra vilja att göra det.

Vem bekostar era investeringar?

– Den som har behovet, i det här fallet Göteborg Energi Nät, säger Cecilia Zetterström.

Svenska kraftnäts stora projekt i Göteborgstrakten är en 400 kilovoltsledning mellan Skogssäter i Trollhättans kommun och Stenkullen i Lerums kommun. Den ska enligt plan tas i drift 2028 – batterifabriken ska ha kommersiella leveranser från 2026.

– Den ledningen är till för att stärka hela regionens behov, när det gäller just Northvolt så känner vi oss trygga ändå. Vi tilldelade dessutom nyligen ganska mycket effekt till Vattenfall, säger Daniel Gustafsson, chef för avdelningen kraftsystem på Svenska kraftnät.

Han menar att myndigheten inte behöver starta något nytt stort projekt för Northvolt, men tillägger:

– Eftersom tidsplanen är tajt kommer vi under våren att titta på hur vi kan underlätta en upptrappad produktion på fabriken, till exempel genom att lägga till skyddsfunktioner som förbättrar kapaciteten och förbättra mätningen i regionen, säger Daniel Gustafsson.

Läs mer:

Kampen om Northvolts batterifabrik har gynnat förlorarna – men elkrisen oroar

Göteborgs lösning: Jättefabriken ska kylas med avloppsvatten

Northvolts vd vill ha vindkraftsel från kritiserat projekt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.