Categories
Kultur

Kristofer Ahlström: Spotify köper en del av Barcelonas själ

Härom dagen kom nyheten i katalansk media att Spotify blir huvudsponsor för fotbollslaget Barcelona. Enligt uppgifter ska företagets logotyp synas på matchtröjorna, och hemmastadion Camp Nou – en av fotbollsvärldens mest klassiska arenor – byter från och med nästa säsong namn till Camp Nou Spotify.

På ett sätt är köpet – värt 2,8 miljarder kronor – rätt väntat: fotbollsklubben befinner sig i ekonomisk kris, och Daniel Ek slickar ännu såren efter att inte ha fått köpa sitt engelska favoritlag Arsenal, trots att han ska ha erbjudit 22 miljarder.

Barcelona var länge ett lag som stoltserade med att inte vara skyltfönster åt varumärken, och i 107 år var deras matchtröjor reklamfria. Policyn mjukades sedan upp till att upplåta utrymme åt etiskt högstående organisationer, 2006 blev Unicef dess samarbetspartner.

Den moraliska ståndpunkten har dock försvagats alltmer under åren: 2010 blev Qatar Airways sponsorer, ett land kritiserat för bristande mänskliga rättigheter och där homosexualitet är olagligt, och i fjol tackade klubben nej till H&M som sponsor eftersom företaget uttalat sig kritiskt mot kinesiska regimen, något som Barcelona inte vågade ställa sig bakom.

Att Spotify just nu befinner sig i sin mest pr-kritiska fas någonsin, och anklagas för att vara en plattform för antivaccin-propaganda, bör alltså inte sätta käppar i hjulet för dealen med en klubb som redan sålt sin själ.

Men man undrar hur de artister som tidigare kritiserat musikjättens låga royaltyer känner, när intäkterna de genererar går till ett sådant fåfängeprojekt?

Frågan är även om Apple, som legat i fejd med Spotify i flera frågor, nu kommer ta tillfället i akt att sponsra Barcelonas främsta antagonister Real Madrid. Det skulle onekligen ge rivalmötet ”el clasico” en ny betydelse i techvärldens tidevarv.

Läs fler texter av Kristofer Ahlström.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.