Categories
Kultur

Clara Christiansson Drake om rollen i ”Mörkt hjärta”: ”Jag har något slags mörker i mig”

Det är långt till skogen från barområdet på hotellet vid Brunkebergstorg mitt i Stockholm, även om inredningen säger något annat. På ett bord med glas och bestick står en korg med vedträn. Längs en vägg bildar uppskivade trädstammar ett mosaikliknande mönster.

– Claris, har det gått bra för dig?

Det är skådespelaren Gustav Lindh som ställer frågan om den just avslutade intervjun. ”Claris”, alltså 22-åriga Clara Christiansson Drake, svarar blygsamt jakande.

– Jo, men jag tror det.

De plockar på sig lunchen som står uppställd på bardisken. Tillsammans gör de huvudrollerna som Sanna och Marcus i true crime-serien ”Mörkt hjärta” som började sändas den 9 februari, och intervjuerna dagen före premiären avlöser varandra.

Clara Christiansson Drake är mindre medievan än de andra huvudrollsinnehavarna, saknar ännu en egen Wikipediasida och har något färre intervjuer att växla mellan.

Ramberättelsen i ”Mörkt hjärta” påminner om Shakespeares klassiska tragedi: två stridande familjer, två unga älskande, som trots allt väljer varandra. Och så lite ond, bråd död. Men den fem avsnitt långa serien är i stället en fiktiv tolkning av Joakim Palmkvists bok ”Hur man löser ett spaningsmord”, om det uppmärksammade mordet på en 63-årig lantbrukare i Kalmarorten Förlösa för snart tio år sedan. Och hur en Missing people-volontär bidrog till att lösa fallet.

– När jag läste inför provspelningen kände jag på ett helt sjukt sätt att jag måste ha den här rollen. Jag ville så himla, himla, himla gärna det. När jag fick den var det nära eufori, säger Clara Christiansson Drake.

”Mörkt hjärta”

Premiär den 9 februari på Discovery+ och Kanal 5.

Den verklighetsbaserade dramathrillern bygger på boken ”Hur man löser ett spaningsmord” av Joakim Palmkvist – om Förlösamordet 2012, då en volontär från Missing people bidrog till att lösa fallet.

Serien i fem delar har regisserats av Gustav Möller (”Den skyldige”), producerats av FLX och manusförfattare är Oskar Söderlund (”Snabba cash”).

På rollistan syns bland andra Clara Christiansson Drake, Gustav Lindh, Aliette Opheim och Peter Andersson.

Serien visades på Sundance filmfestival 2022.

Hon lockades av ensemblen – också Peter Andersson och Aliette Opheim finns i rollistan – och av regissören Gustav Möllers tankar och visioner. Allting var ”otroligt imponerande”.

– Han pratade mycket om det mänskliga beteendet och psyket. Det kändes inte som en vanlig, klassisk mordserie.

Tv-seriens Sanna arbetar på sin pappa Bengts skogsbruk. Hon kommer med förnyande idéer, han sätter sig på tvären. ”Det är bra Sanna, det räcker. Vill du ta disken eller ska du hugga ved?” grymtar han, när hon visat sitt examensarbete om hur bruket kan moderniseras.

Clara Christiansson Drake tycker mycket om att utforska det mänskliga sinnet. Under inspelningen har hon frågat sig varför människor drivs till extrema handlingar, utan pekpinnar om rätt och fel.

– Jag känner väldigt mycket för min karaktär, säger hon och berättar om sin syn på Sanna:

– Hon har en modernare syn på den värld hon har vuxit upp i och är otroligt passionerad i det. Men hon hamnar hos män som ska styra henne, så hon får inte utlopp för allt det där hon så gärna vill genomföra.

Själv har Clara Christiansson Drake ingen särskild relation till skogen. Hotellet där DN möter henne är närmare hem. Hon tillbringade sina tio första år i Sofia på Södermalm och familjen flyttade därefter ett stenkast bort till Medborgarplatsen. Sedan två år tillbaka bor hon i Köpenhamn. Hon är klädd i svart, med ett par solbrillor nedstuckna i det mörka, Billie Eilish-liknande håret.

Inför inspelningen, som ägde rum i de skånska skogarna, fick hon lära sig om gallringsmaskiner och traktorer, köra motorsåg, träffa skogsbrukare och vässa sin vokabulär.

– Jag ville också se hur man rör sig, när man sitter i sådana där stora maskiner och skumpar runt. Och vad har man för kläder? Hur för man sig?

Som 11-åring fick hon sin första roll i filmen ”Faro”. Fem år senare hade thrillerserien ”Gåsmamman” premiär, där Clara Christiansson Drake spelar dottern. 2019 syntes hon i Lukas Moodyssons svarta komediserie ”Gösta”, där hon spelar den deprimerade unga Saga. Och nu också dottern i en dödlig familjetragedi.

– Jag gillar att spela ledsen och mörk, mer än explosiva och glada roller. Jag har något slags mörker i mig själv som jag gillar att använda, säger hon.

Hon är dotter till skådespelaren Lena Carlsson, har två systrar och en pappa som är poet och socionom. Hennes familj är ”otroligt viktig” för henne, och den egna pappa-dotterrelationen är långt från den som gestaltas i ”Mörkt hjärta”. Men hon har haft tvångstankar. Skolan hoppade hon av i tvåan på gymnasiet. ADD:n och svårigheterna med att koncentrera sig och bli tillsagd gjorde att miljön aldrig riktigt fungerade för henne.

– Ska jag vara ärlig hade jag ingen tanke på vad som skulle hända då. Jag var bara så skoltrött att jag inte klarade av att vara där, säger hon.

Men då hade skådespelarkarriären börjat ta fart. Redan i tonåren bestämde hon sig för att satsa efter att ha sett den Quentin Tarantino-skrivna ”True romance” från 1993.

– Jag såg något där och tänkte: ”Oh my god, det här är så bra”, säger hon medan hon vevar stort med armarna och spänner upp ögonen.

– Det var någonstans där som jag väcktes.

Hon har hela tiden gått efter devisen ”learning by doing”, och tänker fortsätta med det. Mamma Lena Carlsson har också kommit med många råd.

– Vi går igenom scener, och så fort jag känner mig osäker på en scen så pratar jag med henne och blir lugn.

Medan hon berättar drar hon upp benen till skräddarställning. Under hela intervjun tänker hon länge på sina svar, gör pauser och funderar. Så ger hon ett exempel:

– Hon pratar mycket om att vila i den jag spelar mot. Det är ett tips som jag verkligen har använt mig av i ”Mörkt hjärta”. Med Gustav Lindh framför allt, att vila i hur han spelar. Och han spelar så äkta så det har verkligen hjälpt mig.

Clara Christiansson Drake

Född: 17 september 1999 i Stockholm.

Bor: Köpenhamn.

Bakgrund: Filmerna ”Vi är bäst!” och ”Faro”, serierna ”Gåsmamman” och ”Gösta”.

Aktuell med: Huvudrollen som Sanna i true crime-serien ”Mörkt hjärta” med premiär i februari.

För regissören Gustav Möller, som möter DN på videolänk, var Clara Christiansson Drake ett givet val när han väl fått syn på henne.

– Jag kände inte till Clara sedan tidigare, så henne upptäckte jag genom ett selftape. Och jag blev helt fångad av henne. Hon har en sådan rå, extremt naturlig talang och en extrem närvaro. Hon kan göra något väldigt litet som säger väldigt mycket, säger han.

I ”Mörkt hjärta” har hon kunnat använda ytterligare en erfarenhet för att förstå sin karaktär: Den där himlastormande, uppslitande första förälskelsen.

– Det kände jag igen mig mycket i och pratade om med regissören. Hur den är så himla… Det är liksom en känsla man aldrig har känt förut och den blir så otroligt stark. Det får en att göra knasiga grejer, säger Clara Christiansson Drake.

För henne hände den när hon var 17 år, de var ett par i två år och det slutade ”på ett eller annat sätt i katastrof”. Mer än så vill hon inte berätta – men det var åtminstone inget mord inblandat.

Den 22-åriga aktrisen kommer att synas mer i rutan framöver. Redan under året väntar större filmprojekt, kortfilmer och en dokumentär om hennes familj. Att karriären börjar ta fart beskriver hon är lite som en ”dröm”, och så finns det där ”jantelagsmässiga” självtvivlet. Om veckans premiär säger hon:

– Jag är nervös över min egen prestation. Men jag tror att det är något bra vi har gjort, jag har en bra känsla. Det känns lite overkligt att alla ska se vad vi höll på med där i Skåne i höstas.

”Mörkt hjärta”-regissören Gustav Möller om…

…varför han drogs till projektet:

– Jag blev kontaktad av Oskar Söderlund (manusförfattaren) som redan hade hittat en vinkel på historien och boken. Det som fångade mig mest var de stora kontrasterna. Det kändes gammaldags och ursvenskt, som en Mobergberättelse. Med släktfejden, skogsbruket, den rika patriarken och förbjudna kärleken. Men när jag läste de tre huvudpersonerna såg jag att de bands ihop av något väldigt modernt, ett enormt behov av att vilja bli sedda och av självrealisering.

…vad han vill förmedla med serien:

– Jag vill inte förmedla något på det sättet att jag har ett budskap. Det jag fångades av i boken och det som har varit min vision är snarare att hitta det allmänmänskliga och vad som binder de här människorna, förmodligen med dig, mig och alla andra också. Det är en undersökning mer än att jag haft ett budskap.

…att spela in en serie baserad på ett verkligt rättsfall:

– Det är en legitim diskussion, och en balansgång från fall till fall. Jag tycker att det finns ett värde i att behandla brottsfall på andra sätt än genom media, och jag upplever att vi har hittat balansen i serien. Vi har varit tydliga med att det är en fiktionalisering, inte en rekonstruktion. Jag har inte haft något intresse av att sensationalisera våld eller spekulera. Men det är inte jag som ska vara domaren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.