Categories
Ekonomi

Volvo Cars Metallklubb: Högsta bonusen på nära 50 år

Trots komponentbrist och leveransproblem under fjärde kvartalet 2021 gjorde personbilstillverkaren Volvo Cars sitt starkaste helår hittills.

Försäljningen steg drygt 7 procent till 282 miljarder kronor, och rörelseresultatet långt mer än fördubblades till 20,3 miljarder kronor.

Det är väl ungefär tio år sedan som statminister Fredrik Reinfeldt stod i Davos och sade att Sverige inte hade några industriinvesteringar. Man kan väl säga att liket lever.

Även lönsamheten satte nytt rekord. Under Håkan Samuelssons vd-år tid har rörelsemarginalen ökat från 0,1 procent 2012 till 7,2 procent 2021.

– Bonusen är variabel utifrån tröskelnivå, målnivå och tak. De parametrarna bestäms av styrelsen inför varje årsbudget så vad det kan bli i slutänden varierar, men den här gången nådde vi maxtaket, fortsätter Glenn Bergström.

Vad säger du om att det inte blir någon utdelning till aktieägarna?

– Äh, jag sitter ju med i Volvo Cars bolagsstyrelse som arbetstagarrepresentant sedan 2009 så det får du ta med dem där.

Beskedet om noll utdelning var dock väntat. Enligt Volvo Cars, som kontrolleras av kinesiska Geely, behövs överskotten till att ställa om bolaget till att enbart tillverka elbilar år 2030.

Volvo Cars börsnoterades i oktober förra året. Det blågula varumärket lockade tusentals småsparare under hösten. Fjärde kvartalets svaga utveckling överskuggade helårets rekordsiffror och aktien föll under fredagens handel.

Men Glenn Bergström är nöjd.

En batterifabrik för 30 miljarder kronor och 3000 nya jobb, investeringar på 10 miljarder kronor i ny teknik och toppmodernisering av fabriken och rekordbonus till personalen – allt inom loppet av en vecka.

Hur känns det som klubbordförande?

– Rätt bra, säger han på väg hem från fabriken på Hisingen, och ler så det känns genom telefonlinjen.

– Det är väl ungefär tio år sedan som statminister Fredrik Reinfeldt stod i Davos och sade att Sverige inte hade några industriinvesteringar. Man kan väl säga att liket lever.

Stora teknikskiften betyder ofta färre jobb. Hur ser du på det?

– Jag tror att det nya, batterifabriken och övergången till elbilar, tar ut det gamla lite.

Även industriarbetare och bilmekaniker kommer att ha en laptop som verktyg, och inte bara gå runt med en skiftnyckel i fickorna

Att bygga elbilar kommer att bli mycket mer avancerat än på förbränningsmotorns tid, menar den mångårige klubbordföranden.

– Att jobba med elbilar innebär högspänning, 400 volt. Det kräver licenser och ny kompetens, som gör bilarbetarna attraktiva på arbetsmarknaden.

– Många gör en tankevurpa där. Även industriarbetare och bilmekaniker kommer att ha en laptop som verktyg, och inte bara gå runt med en skiftnyckel i fickorna.

Glenn Bergström började jobba på Torslandaverken 1974, fyller 67 år i sommar och går i pension under 2022:

– Det blir kanske annorlunda för oss gamlingar att ställa om till helt nya kvastar, men det är bara att omfamna det nya och åka med.

– Jag tror att vi har sysselsättning här ett tag till.

Läs mer:

Volvo Cars satsar 10 miljarder kronor på Torslandafabriken.

Styrelseledamoten: Jag har hejat på Göteborg.

Göteborg får nya batterifabriken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.